




De Escort Cabriolet is tussen 1983 en 1997 gebouwd door de firma Karmann te Osnabrück in Duitsland. Op basis van de Escort Mk3 werd in 1981 begonnen met de ontwikkeling van een cabriolet als concurrent voor de Volkswagen Golf Cabriolet. Het laatste type Escort Cabriolet was op basis van de Escort Mk6, het laatste model Escort. Enkele kenmerken van de Escort Cabrio die deze zo populair maken zijn o.a. de degelijke dakconstructie (lekt niet) met de glazen, verwarmbare, achterruit (de meeste andere merken monteerden een plastic achterruit die snel verweerde) en de binnenruimte. De bagageruimte van de Escort Cabrio is niet veel kleiner dan die van een dichte Escort. De Escort Cabrio is hierdoor uitermate geschikt om mee op vakantie te gaan of om dagelijks mee te rijden.
Ford Escort Cabrio mk3
Het eerste type Escort Cabriolet was op basis van de Escort Mk3. De Mk3 werd geïntroduceerd in 1980 en was de eerste voorwielaangedreven Escort. Een aantal jaren daarvoor had Volkswagen een Golf Cabriolet op de markt gebracht. Het enorme verkoopsucces van deze cabriolet was voor Ford de reden om van de grootste concurrent van de Golf, de Escort, ook een cabriolet op de markt te brengen. In december 1981 werd de Escort Cabriolet voor het eerst gepresenteerd aan het publiek. Aan de spoilers en aan de velgen was duidelijk te zien dat Ford de Escort XR3 als uitgangspunt had genomen. In 1983, toen de Escort Cabriolet op de markt werd gebracht was deze echter niet als XR3 te koop. In Nederland was de cabrio in drie motorvarianten verkrijgbaar, een 1.3, 1.6 en een 1.6i.Naast deze drie motorvarianten waren er in Groot Brittannië nog twee andere uitvoeringen te krijgen, namelijk een SE en een All White. De SE was voorzien van een 1.6i motor en het uiterlijk (behalve het dak) van een Escort RS Turbo (Recaro stoelen, RS velgen, kleur Diamond White met RS Turbo striping)
Type | 1.3 | 1.6 | 1.6i |
Motor | CVH | CVH | CVH |
Cilinderinhoud (cm3) | 1271 | 1567 | 1567 |
Vermogen (pk) bij omw/min | 69 (6000) | 79 (5800) | 105 (6000) |
Acceleratie 0-100 (sec) | 14.0 | 11.8 | 9.9 |
Topsnelheid (km/uur) | 157 | 169 | 186 |
Ford Escort Cabrio mk4
In de loop van 1986 werd de Mk3 afgelost door de Escort Mk4. Technisch gezien waren er weinig veranderingen, de 1.3 motor werd vergroot naar 1.4 liter. De carrosserie is duidelijk wel anders dan die van de Mk3, de Mk4 heeft meer ronde vormen en ziet er wat forser uit.Er waren drie uitvoeringen verkrijgbaar, een 1.4 Ghia, een 1.6i en een XR3i. Met name de laatste is een zeer populaire cabriolet. Het is een snelle, comfortabele en complete wagen. Vanaf 1989 waren deze verkrijgbaar met elektrische ramen, spiegels, dak en voorruitverwarming. Net zoals bij de Mk3 waren er vooral in Duitsland en Groot Brittannië naast deze drie uitvoeringen ook nog verschillende "actiemodellen" verkrijgbaar.Enkele voorbeelden hiervan die ook regelmatig in Nederland te koop staan zijn de Two-Tone uitvoering (carrosserie in twee verschillende kleuren), de White California (witte carrosserie, velgen, interieur en dak) en de Miami (in de kleuren Flieder, Blauw of groen met een half lederen interieur). De meeste van deze uitvoeringen waren op basis van de XR3i
MK4 | |||||
Type | 1.4 Ghia | 1.6 Ghia | 1.6i | XR3i | XR3i |
Motor | CVH | CVH | CVH | CVH | CVH |
Cilinderinhoud (cm3) | 1368 | 1567 | 1567 | 1567 | 1567 |
Vermogen (pk) bij omw/min | 75 (5600) | 90 (5800) | 90 (5800) | 90 (5800) | 105 (6000) |
Acceleratie 0-100 (sec) | 13.5 | 11.4 | 11.7 | 11.7 | 10.7 |
Topsnelheid (km/uur) | 167 | 179 | 179 | 178 | 185 |